Kolme viikkoa hujahti hurjan nopeasti ja eilen oli ekan salitreenin aika! Jipii! Miltä ensimmäinen treeni tuntui, millaisia ajatuksia ja tunteita treenitauko herätti, millaisia muutoksia salitauko aiheuttaa ja mikä on fiilis kropassa nyt? Vastaukset löytyvät tästä postauksesta!

DSC_1520Miltä tuntuu nyt?

 

Vautsivau, kiitos hyvältä! Salitreeni kulki oikeastaan kuin rasvattu, joten fiilikset ovat katossa. Olen hurjan onnellinen treenitauon päättymisestä ja tästä ajattelin jatkaa hyvin maltillisesti kuormaa lisäten. Eilinen treeni sisälsi pääosin vain 2 sarjaa per liike, mutta jalat ovat tänään kyllä ihan muussia: Portaiden laskeutuminen, istuminen ja oikeastaan mikä vaan liike tuottaa tuskaa, ihan parasta!

Treenitauko – uhka vai mahdollisuus?

Mä näkisin, että jos on hippusenkaan ylirasituksen oireita ilmassa, treenitauko on suurensuuri mahdollisuus. Keho saa vihdoin lepoa: Lihakset, jänteet, nivelet ja hermosto palautuvat. Mieli saa siinä sivussa myös kevennystä. Siihen ei välttämättä se yksi kevyempi treeniviikko riitä, vaan toisinaan 2-3 viikkoa keventelyä voi olla ihan paikallaan!

DSC_1554Millaisia muutoksia treenitauko sai aikaan?

Nyt täytyy kyllä sanoa, etten huomaa erityisiä muutoksia. Tai siis täytyy täsmentää, en huomaa erityisiä ulkoisia muutoksia kehossani. En juurikaan seuraa painoani, mutta väittäisin sen pysyneen suht samoissa lukemissa. Lihaspaineet tietysti tipahtavat parin viikon aikana varsin hyvin, mutta palautuvat kyllä treenaamisen makuun pääsemisen jälkeen.

Huomaan selkeän eron jaksamisessani, sekä henkisellä että fyysisellä puolella. Mieli tuntuu huomattavasti kirkkaammalta, jaksan olla positiivisempi ja energiaa riittää. Sain myös erittäin hyviä oivalluksia omista ajatusmalleistani, jotka ovat ohjanneet minua täydellisyyden tavoitteluun ja suorittamiseen. En myöskään enää väsy kauppareissusta tai portaiden noususta, mikä oli ihan arkipäivää ennen treenitaukoa. Näiden suhteen muutos oli siis valtava!

Mikä oli haastavinta treenitauossa?

Oma pää! Kun on jatkuvasti tottunut touhottamaan, on hidastaminen yllättävän vaikeaa. Mieli kertoo noin 297 tarinaa, miksi olisi hyvä lähteä liikkeelle/järjestää/organisoida/suorittaa nyt. Ja joka ikisen kerran täytyy kaivaa esille järkiperustelu nyt ei vielä ole aika, tiedät sen itsekin.

Toinen puoli päästä yrittää sanoa, että ihana relata ja nyt saadaan kroppa kerralla kuntoon! Toinen puoli taas pelottelee lihomisella, kunnon ja voimatasojen tippumisella sekä vähenevällä motivaatiolla liikkumista kohtaan. Mitä jos en tauon jälkeen enää haluakaan liikkua?

Onneksi pelot osoittautuivat turhaksi ja mitään pahaa ei tapahtunut. Näin jälkikäteen järjellä ajateltuna, miksi olisi tapahtunut? Pelot ovat välillä irrationaalisia.

Mikä oli kivointa treenitauossa?

Tähän on vain yksi oikea vastaus: Vähemmän pyykkiä.

DSC_1514Mitä tehdä treenitauon/kevyen viikon aikana?

Mulla meni monta päivää ihan vaan maatessa ja koomatessa, ainakin ensimmäisen viikon aikana. Tein työt, menin kotiin ja makasin sohvalla. Jos kroppa on niin väsynyt, voi olla tosiaan ihan hyvä vain lepäillä. Mulla meinaa välillä mieli käydä hirveillä kierroksilla fyysisestä väsymyksestä huolimatta, joten koin tärkeäksi hidastaa myös sillä puolella. Lepäilyn lisäksi siis venyttelin, meditoin, kävin kahvilla ja kaupoilla sekä istuskelin luonnossa.

Kun aloin olla vähän enemmän palautunut eli tuntui taas olevan virtaa, energiaa ja intoa, kävin pidemmillä kävelyillä ja tein kevyttä joogaa. Edelleen hyvin tarkkaan kehoa kuunnellen. Lisäksi aloin antaa myös mielelle enemmän haasteita: Suunnittelin ja kirjoitin blogitekstejä, ideoin ja pohdin, kuvasin kehonhuoltovideoita, editoin materiaalia. Yritin myös mielessäni vääntää suunnitelmaa vastaavan tilanteen ehkäisemiseksi.

Treenitauon aikana tein siis niitä juttuja, jotka muuten jäävät helposti vähän turhan vähälle. Tavoitteena olisi pitää nämä kehoa ja mieltä eheyttävät rutiinit mukana menossa myös treenien astuessa kuvioihin! Jos siis summataan mitä kolmen viikon treenitauko sai aikaan, luettelisin ensimmäisenä paremman mielialan, kevyemmät askeleet ja kaikonneen väsymyksen. Suosittelen kokeilemaan treenitaukoa tai kevennystä, mikäli kokonaiskuormitus elämässäsi on ollut pitkään suurta, treenitehot ovat tipahtaneet tai mieliala ihan viemärissä treenien jälkeen!

Palautuminen on siis hyvässä vauhdissa! Vielä täytyy olla aikalailla tuntosarvet pystyssä, sillä mahdollisuus väsymyksen, kiukutuksen ja palautumattomuuden palaamiseen on olemassa. Rauhassa, kehoa kuunnellen eteenpäin ❤

Mitä sun viikonloppusuunnitelmat pitävät sisällään? Mä ajattelin rullailla ja joogailla näitä pökkelöjalkoja auki sekä kokkailla ihanaa herkkusafkaa! Lepohetken voisi myös siirtää tuonne aurinkoon, mikäli sää on suosiollinen 🙂

Advertisements